Sunday, April 25, 2010

Agir Fanatik Cinli bir Aileyle Yasamak

Sakli sehrin onunde Cin 2009

Ev arkadaslarimin Cinli olduklarindan bahsetmis miydim? Cin'e gittigimden beri Asya kulturune daha bir anlayisla yaklastigimdan bu durumdan sikayetci degildim.
Evet, yan odada kalan kiz, bagira bagira duymaktan hic hoslanmadigim bir dilde 7/24 telefonda konusuyordu,
Evet, buzdolabi agizina kadar tika basa yenmemis yiyeceklerle doluydu,
Evet, sabahin korunde kiz agizindan cigerlerini tukurecekmis gibi sesler cikararak bogazini temizlemeye calisiyordu,
Evet, oturma alanimizi depo gibi kutularla dolduruyorlardi,
Evet, geri donusum icin topladiklari copler bir kosede dag olduktan sonra ben sinirlenip, copleri disari cikarmalari gerektigini soyleyene kadar evin icinde birakiliyordu,
Evet, saclari, kullandiklari 10 bin milyon marka sac kremi yuzunden tuvalette her yere dokuluyordu,
AMA sonucta cok da garip insanlar degillerdi. Belki biraz daha bakinsaydim, daha normal - pardon, daha benim kafamda - ev arkadaslari bulabilirdim. Fakat baskasinin evini isgal ederek daha fazla yasamak istemedigimden, ve bu evde buldugum oda 4 sene New York'ta yasadigim kutu gibi odalardan sonra gozume "penthouse" gibi gorundugunden hic tereddut etmeden "Evet" demistim. Ondan sonraki 9 ay boyunca da, ilk dedigim "Evet" in arkasinda duracaktim.
Hayir, ev bana gosterdikleri gunku kadar temiz tutulmuyordu.
Hayir, temizlikci kadin iki haftada bir gelmiyordu.
Hayir, temizlikci kadin aslinda daha once sadece bir defa gelmisti, ve bir daha gelmesini istiyorsam bunu kendim ayarlamaliydim.
Hayir, dolaplarda benim yiyeceklerime yer yoktu.
Hayir, o 3 aydir yenmeyen ekmekler, belki bir gun yenir diye buzlukta durmak zorundaydi.
Hayir, tencereler yemek pisirildikten sonra bir sudan gecirilse yeterdi!
Hayir, Standford'dan 2 lisans, 2 masterla mezun olan cocuk, sabahlari kulaginin dibinde 1 saat boyunca oten rahatsiz edici alarmini duymuyordu,
Hayir, kizin oda duvarina kutuphane monte etmesi icin cagirdigi adamin gelebilecegi tek saat gece 11di....
Evet'lerle Hayir'lar arasinda kalmis bu evdeki genis, ferah, gunesli ama bir o kadar garip doseli odamdan ise cok memnundum! Ozellikle yan odamda kalan kizin, benden once kaldigi bu odanin bir duvarina usenmeden yapistirdigi kirmizi fon uzerine serpistirilmis garip, orgu motiflerinin sag alt kosesinde oturan boyumdan buyuk altin Thai Buddhasi'yla pek iyi anlasiyorduk. Peki o zaman ne oldu da, su anda bu yaziyi yazmak icin bilgisayar basina oturdum?
Isin acikcasi Stanford'dan 2 lisans, 2 mastera sahip, 30 yasina gelmis ama hala annesinin sozunden cikmayan (kendisine - cok afedersiniz - "lifetime looser" dedigim) cocugun annesi ve babasi bize yerlesti!! Ne kadarligina diye sormayin, inanin ben en kisa zamanda gitmelerini umuyorum! Simdi bu durumda agir, fanatik Cinli bir ailenin ev halini agir, fanatik Turk bir annaannenin ev haliyle karsilastiralim. (Soz konusu anneanne benim anneannem!)

ps. "Agir fanatik Cinli aile" diye bahsedisim, ailenin asiri geleneksel bir aile oldugunu anlatmaya calismaktir!
ps2. Lutfen anlattiklarimdan bu ailenin durumunun kotu oldugu dusunulmesin. Bilakis fanatik Cinli ailenin durumlarinin gayet iyi olmasi, ve bir-iki kusaktir Amerika'da bulunmalarina ragmen boyle yasamalari ortadaki garipliktir!
ps3.Bu post kesinlikle butun geleneksel Cinli aileleri kapsamaz, sadece benim icinde yasadigim ailenin genel durumudur.

+Agir fanatik Cinli bir aile ne kadar kalacaklarini soylemeden bir gun kapida 5 bavul belirirler!
+Agir fanatik Turk bir anneanne ise her zaman ne kadar kalacagini bildirir, yaninda 1 bavul + 2-3 parca kucuk canta getirerek, yukunu boler! Boylece sizi cok esya getirmedigi fikriyle kandirir.

+Agir fanatik Cinli bir aile bavullarini acmaya basladiklarinda, kucuk torbalara teker teker doldurulmus ilac kutulari, torbalara sarilmis veya kutulara doldurulmus bilumum gerekli gereksiz esyalar cikarir. Ev bir anda sacma sapan torbalara doldurulmus esyalarla dagilmistir.
+Agir fanatik Turk bir anneanne ise tek basina, bu konuda 3 kisilik Cinli bir aileyle yarisabilir. Ozellikle yazliktaki eve gidiliyorsa, fanatik Turk anneanne once butun meyveleri kendi kategorilerinde ayri ayri torbalara koyar. Sonra bu torbalarin hepsini bir buyuk torbaya sikistirir, ardindan meyve torbasini cipslerle birlikte baska bir torbaya koyarak arabanin icine yolluk olarak birakir. Yazliga vardiginizda arabanin icinden atilmak uzere 8 tane torba cikar!

+Agir fanatik Cinli bir anne evin icinde pijama vari, salas ve paspal kiyafetlerle dolasir. Pembe plastik terlikler, mavi, zebra desenli bir ust, gri, eski bir pijama alti evin icinde dolastigi renkli kombinasyonlardan bir tanesidir.
+Agir fanatik Turk bir anneanne ise bos buldugu her an ailenin kizlarinin sik terliklerini ayagina gecirir. 50 ve 60'lardan kalma moda zevkiyle evin icinde misafirler oldugu zaman hep zevkli giyinir. Mavi terlikleriyle, uzerinden hic cikarmadigi mavi yeleginin renk uyumu dikkat ceker!

+Agir fanatik Cinli bir aile, pazar sabahi, evde yasayan sinir bozucu Turk kizi, sabahin korunde bulasiklari yikamak uzere mutfaga girip "cat, cut" bulasik yikama sesleri cikarana kadar uyanmazlar.
+Agir fanatik Turk bir anneanne ise sabahin 7'sinde namazini kilmis, kopege yemegini vermek uzere asagi kata piti piti inmektedir.

+Agir fanatik 3 kisilik Cinli bir ailenin kaldigi odadan garip evsel -benim burnuma pek de hos gelmeyen- kokular yukselir.
+Agir fanatik Turk bir anneannenin evi ise her zaman gul parfumuyle karismis, eski esya kokar. Bu koku beni hep 3-4 yaslarima geri goturur. Turk bir anneanne hep guzel kokar, hep guzel kokar!

+Agir fanatik Cinli bir aile eve yemek istediklerinde odasindan hic cikmayan Turk kizini da davet ederler. Turk kizi Turk yemegi istedigini soyleyerek, tekliflerini kibarca reddeder.
+Agir fanatik Turk bir anneannenin yemek teklifini cevirmek ise sanildigi kadar kolay degildir. Agiziniza bir lokma attirmadan odanizin kapisindan kaybolmaz!

Sonuc olarak 2 gundur birlikte yasamakta oldugum agir fanatik Cinli aile bana biraz agir fanatik Turk anneannelerini hatirlatsa da, ya anneannem sanildigi kadar fanatik bir Turk olmadigindan, ya da agir fanatik Cinli aile, 2 kusaktir Amerika'da yasiyor olmalarina ragmen agir fanatikliklerini koruyabildiklerinden, evime yerlesmis olan bu yasli insanlarin bu kadar geleneksel olabilmelerine sasirmis durumdayim. Hele ki gidip kendilerine otel tutabilecek durumlari varken, gelip de ogullarinin 4 metrekarelik odasinda, koltuk ustlerinde uyuyor olmaktan hic rahatsiz olmamalari beni daha da bir sasirtmaktadir!

Bilginize...


No comments:

Post a Comment